Mene sisältöön


Asiointipiste Paraisilla

Asiointipiste_JPEG_su.jpg

Asiointipiste on kunnan ylläpitämä julkisen hallinnon yhteinen asiakaspalvelupiste, jota kokeillaan viidessä kunnassa: Paraisilla, Oulun Kiimingissä, Mikkelissä, Saarijärvellä ja Pelkosenniemellä.

Asiointipisteessä asukkaat voivat hoitaa asiansa Kelan, Poliisin lupahallinnon, Verohallinnon, maistraatin, TE-toimiston ja kunnan kanssa.

Paraisten Asiointipiste sijaitsee kaupungintalon ensimmäisessä kerroksessa (Rantatie 28, puh. 040 488 6026) ja on avoinna seuraavasti kesällä 2017:

Aukioloajat kesäkuussa ja elokuussa:

  • ma-ke 9-16
  • to 9-17
  • pe 9-14

Aukioloajat heinäkuussa:

  • ma-ke 9-12 ja 13-16
  • to 9-12 ja 13-17
  • pe 9-11 ja 12-14

Huom! Asiointipisteen aukioloajat voivat olla poikkeukselliset juhlapyhien aattoina; ilmoitamme mahdollisista muutoksista aukioloajoissa etusivullamme kohdassa "Ajankohtaista".

Palveluneuvoja antaa Asiointipisteessä henkilökohtaista neuvontaa ja opastusta esim. verkkoasioinnissa. Asiointipisteestä voi hakea myös viranomaisten lomakkeita ja jättää niitä toimitettavaksi edelleen viranomaiselle. Verottajan ja maistraatin asiantuntijoihin saadaan tarvittaessa etäyhteys.

Asiointipisteessä asioidessa on hyvä olla mukana pankkitunnukset, joilla pääsee kirjautumaan viranomaisten sähköisiin palveluihin.

Maistraatin julkinen notaari palvelee henkilökohtaisesti Asiointipisteessä keskiviikkoisin klo 13-15 (ajanvarauksella).

Paraisilla jatkavat edelleen poliisin lupahallinnon, Kelan ja TE-toimiston omat toimipisteet:

  • Kelan asiakaspalvelu (Asiointipisteen vieressä) on avoinna ilman ajanvarausta ma klo 9-12 ja 13-15 sekä ti-ke klo 9-12. Tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin toimistopalvelu ajanvarauksen perusteella klo 13-15.30, ja perjantaisin puhelinpalvelu ajanvarauksen perusteella

  • Poliisin lupahallinto (Rantatie 30) on avoinna ma-pe 9-16.15. Puhelinpalvelu (ajanvaraus) ma-pe klo 9-11  0295 417 314
    (Huom! Poliisin toimipisteessä hoidetaan jatkossakin passi-, henkilökortti- ja aselupa-asiat)

  • TE-toimisto (Rantatie 30) ainoastaan ajanvarauksella, www.te-palvelut.fi . Puhelinpalvelu 0295 044 501

Asiointipisteessä asiakas saa seuraavia palveluita:

KELA
Asiakas

  • saa Kelan esitteitä ja hakemuksia.  
  • saa avustavaa neuvontaa Kela-asioissa palveluneuvojalta.
  • voi jättää Kelan hakemuksen tai hakemuksen liitteitä/ lisäselvityksiä(Ei työeläkehakemuksia).
  • voi asioida asiakaspäätteellä (tietokoneella) ja hakea tietoja Kelan sivuilta sekä kirjautua pankki- tai mobiilitunnuksilla Kelan asiointipalveluun. Asiointipalvelussa voi nähdä omia Kela-tietoja sekä lähettää hakemuksen, viestin tai liitteitä Kelaan.
  • voi varata ajan Kelan puhelin- tai toimistopalveluun Kelan asiantuntijalle. Ajanvarauspalvelu on tarkoitettu erityisesti asiakkaille, joiden elämäntilanne on muuttunut tai joilla on useita Kela-asioita hoidettavana. 
  • voi jättää palautetta Kelan palveluista joko Asiointipisteen asiointipäätteellä (tietokone) www.kela.fi -sivuilla tai Asiointipisteen palveluneuvoja voi kirjata palautteen asiakkaan puolesta. Kela vastaa palautteeseen, mikäli asiakas pyytää palautetta. 

Maistraatti
Asiakas

  • saa avustavaa neuvontaa maistraatin palveluihin palveluneuvojalta
  • voi asioida asiakaspäätteellä ja hakea tietoa maistraatti.fi -sivuilta, tulostaa lomakkeita sekä käyttää maistraattien sähköisiä palveluja joko itsenäisesti tai palveluneuvojan avustamana
  • voi saada maistraatin asiantuntijan palvelua etäpalveluna videoyhteyden välityksellä esimerkiksi holhoustoimen edunvalvonta- ja lupa-asioissa.
  • saa julkisen notaarin ja kaupanvahvistajan palveluita ajanvarauksella tai maistraatin ilmoittamina palveluaikoina. (Paraisilla ke klo 13-15)
  • saa ulkomaalaisten rekisteröintipalveluja etäpalveluna videoyhteyden välityksellä tai maistraatin asiantuntijan antamana Asiointipisteissä.

Poliisin lupapalvelut
Asiakas

  • voi asioida asiakaspäätteellä (tietokoneella) ja hakea tietoja poliisin verkkosivuilta (www.poliisi.fi) sekä kirjautua pankkitunnuksilla, sirullisella henkilökortilla tai mobiilitunnuksil-la poliisin sähköiseen asiointipalveluun.
  • voi saada tukea poliisin sähköisten palveluiden käyttöön (ajanvarausten tekeminen ja lupahakemusten jättäminen)
  • voi jättää liikenteeseen liittyviä lupahakemuksia
  • voi jättää paikallispoliisin toimivaltaan kuuluvia arpajaisiin ja rahankeräykseen liittyviä lupahakemuksia.
  • voi jättää erilaisia ilmoituksia esim. yleisötilaisuusilmoituksen tai ilmoituksen yleisestä kokouksesta.

Asiointipisteeseen ei kuitenkaan voi jättää passi- ja henkilökorttihakemuksia eikä ampuma-aselupahakemuksia.

TE-palvelut
Asiakas

  • saa tukea te-palvelut.fi -verkkosivuston käyttöön sekä opastusta samalta sivustolta Asioi verkossa -painikkeen takaa löytyvien verkkopalveluiden käyttöön
  • voi saada tarvittaessa ajanvarauksella asiantuntijapalvelua videoyhteyden kautta. Tämä edellyttää aina etukäteen ajanvarauksesta sopimista TE-toimiston kanssa.

Verohallinnon palvelut
Asiakas

  • voi asioida asiakaspäätteellä (tietokoneella) hakien tietoja Verohallinnon verkkosivuilta (www.vero.fi) sekä kirjautua pankkitunnuksilla tai sirullisella henkilökortilla Verohallinnon asiointipalveluihin.
  • voi tilata vero.fi-sivuilta erilaisia todistuksia. Osa todistuksista tilataan puhelimitse ja osan voi tilata sähköisesti. 
  • ohjataan varsinaista verotusneuvontaa varten Verohallinnon ao. palvelunumeroon.
  • voi saada Verohallinnon asiantuntijan palvelua etäpalveluna asioissa, jotka koskevat maatilojen sukupolvenvaihdosta, henkilöverotuksen ennakkoratkaisuja sekä perintö- ja lahjaverotuksen ennakkoratkaisujen asiantuntijaneuvontaa. Ennen etäyhteyden avaamista asiakas ohjataan soittamaan Verohallinnon palvelunumeroon. Verohallinnon virkailija varaa asiakkaalle etäpalveluajan, mikäli asia ei puhelinneuvonnassa ratkea.
  • voi lisäksi tulostaa lomakkeita Asiointipisteen asiakaspäätteeltä sekä toimittaa Asiointipisteeseen Verohallinnolle tarkoitettuja asiakirjoja.


Tulosta
Jaa |
Sivun alkuun